Formiranju arhitektonske kompozicije prethodilo je istraživanje tipskih arhitektonskih formi koje čine prepoznatlljive arhetipove u naselju Drač i Stara varoš kao najstarije urbane aglomeracije Podgorice. Primaran cilj je da novoprojektovana džamija pripada duhu mjesta.
Zato je u aranžiranju volumena posebna pažnja posvećena mjerilu objekta u odnosu na postojeću arhitektonsko-urbanističku matricu, sve sa željom da se postigne ravnoteža sa egzistirajućim fizičkim strukturama u neposrednom i daljem okruženju.
Jednovodni kosi krov koji usmjerava vodu ka unutrašnjosti dvorišta, prisutan kao značajan element arhitekture na Draču, predstavlja polazni motiv arhitektonske kompozicije. Volati (voltovi, lukovi, arkade) čine nezaobilazan element u vokabularu arhitektonskog nasleđa. Kubus Sahat kule se nameće kao nezaobilazan element u procesu transpozicije. Njemu je dodijeljena uloga minareta koji se satoji iz kubične forme završene prepoznatljivim elementom minareta koga čini kombinacija valjka i kupe.
Posebna pažnja je posvećena uvođenju svjetla u molitveni prostor pa je elemenat kosog krova,orijentisan prema Meki, artikulisan za tu svrhu što uveliko određuje arhitektonski koncept objekta.
Sastavni element tradicionalne arhitekture čine dvorišta i ograda svakog objekta sa svojim intimnim prostorom, pa je ovaj momenat iskorišten kao bitan elemenat sveukupne arhitektonske kompozicije.